Fredag

Fredag igen och denna veckan har varit ganska bra. Alicia har kunnat va på förskolan en liten stund varje dag denna veckan. oftast hon varit ganska trött när jag hämtat henne och jag märker att det tagit på henne även om det bara är några timmar. Har dock varit skönt att hon orkat vara där för att hon äter där. Dom kan få i henne två portioner mat utan problem vissa dagar.. ibland blir det bara något litet men ändå mer än vad vi får i henne här hemma känns det som. Varje måltid är en kamp. Vi har sagt att vi inte ska tjata och påminna henne. Vi ska servera maten och sedan får hon äta det som går ner och hoppas hon ska äta bra. Men det slutar oftast med att hon bara sitter och pratar och låter maten vara. Vi kanske försöker mata lite diskret men hon märker de direkt och lägger undan gafflen. Men vi är glada om hon får i några tuggor så får vi servera något annat lite senare. Och så håller det på. För tre veckor sedan åt hon jättebra och gick upp bra i vikt. Men bra för oss är normalt för ett annat barn. Det innebar för oss att hon åt upp ibland och kunde faktiskt även be om en macka eller liknande ibland. Vi märkte att hon fick aptit och tyckte det va gott. Va inget trams med maten. Nu har det bara svängt om helt sen vi slutade med kortisonet. Aptiten är helt borta. Det är så snabba svängar och svårt att hänga med. Hon rasade nästan ett kilo i vikt på några dagar. Vi har lyckats bromsa det med näringsdrycker, förskolans hjälp men blir även en hel del onyttigheter då det är det enda som går ner ibland. Och då är det bättre än inget. Att bara äta onyttigt på lördagar finns inte här. Hör kan man få gräddglass mitt i veckan om man inte ätit sin mat. Så skulle jag aldrig göra med mitt barn tänkte jag förr. Men det va innan hela denna resa med sjukdomar började och vi har blivit tvungna att tänka om, släppa på våra regler och hur normerna brukar vara. Vi har det inte som alla andra och är tvungna att hitta nya sätt. Men de tar kraft att oroa sig för varje måltid. Fast att ja kanske inte behöver göra det så gör man det automatiskt. Men nog om det.. hon har varit på förskolan och haft kul i veckan. Idag somna hon direkt ja hämtade henne så blir nog bra med helg så hon får ta det lite lugnare. Va ett barn som hade kräkt på alicias avdelning när jag skulle hämta henne. Bara att hålla tummarna att hon klarar sig nu då! Är ju en chansning vi gör när vi lämnar henne där men man får väga fördelar och nackdelar. Så länge ingen på förskolan visar tendenser till att vara dåliga så får hon va där. Pedagogerna är superbra på båda tjejernas avdelningar och meddelar oss så fort det är något. Det känns tryggt.

I helgen ska jag iväg. Jag ska på mammaspa med barncancerfonden i Hässleholm. Va på det förra året också och det va otroligt mysigt och välbehövligt. Dock va jag inte förbered på att bli så knäckt av alla jobbiga känslor som kom upp. Nu är jag beredd på det och antar att jag kommer va helt utmattad när jag kommer hem men i längden så är det nog väldigt bra. Att få träffa andra i liknande situationer och få ventilera med någon som förstår.

Ibland sitter jag och skriver men så tar det bara slut när jag skriver. Mitt i allt så slutat hjärnan att fungera. Så va det nu så det får bli stopp här. Ha en bra helg på er vänner!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0